Tuesday 21 April 2020

Bli ferdig!



Har du quiltet en stund, er det en viss sannsynlighet for at du har liggende noen prosjekter som ikke ble ferdige – slik som jeg har.


Prosjekter havner i haugen av flere grunner; her er noen av mine:
- Mange ganger er det mye mer spennende å starte prosjekter, enn å gjøre dem ferdig.
- Når jeg ser prosjektet nesten ferdig, forsvinner spenningen.
- Det ble ikke helt som jeg tenkte.
- Det er noe som mangler.
- Det var kjedelig å sy.
- Jeg ble lei.
- Jeg trengte et nytt prosjekt til å ha med på sytreff, så da glemte jeg det andre ut.
- Noe annet hastet mer.
- Noen prosjekter er rett og slett evighetsprosjekter.


Som du ser, har jeg mange unnskyldninger, men jeg har også en enkel løsning:)

For endel år tilbake, var jeg med på en Finish It! utfordring i bloggverden, og dette ble min favorittmåte å få ting ferdig på.

Bli ferdig!-måten er enkel, og du kan gjøre det i store eller små trinn alt etter hva du er komfortabel med.


Bli ferdig!
- Velg ett uferdig prosjekt som du har lyst til å gjøre ferdig. Du kan jobbe med andre prosjekter parallelt, men bare ett Bli Ferdig!-prosjekt om gangen.

- Bestem deg for når det skal være ferdig. Har du en deadline, som for eksempel en bursdag, er dette fristen. Dette funker også uten deadliner, men for min del jobber jeg best under bittelitt press.

- Brekk arbeidet som står igjen ned i trinn. Trinnene kan være små!
- Jobb deg gjennom trinnene, del for del.

- Ta bilder av hvert trinn, og dokumenter fremgangen på blogg, Facebook, Facebookgrupper, Instagram - der hvor du vanligvis deler det du lager. Dette er en av de tingene som hjelper deg framover.

- Feire at du er ferdig!


Du trenger ikke fullføre prosjektet som opprinnelig planlagt!
Her er noen ideer til hva du kan gjøre med en uferdig topp:
- Dele toppen opp i striper, flytte rundt på stripene og legge til mellomverk.
- Dele toppen opp i ruter – beine, eller diagonale. Flytt på dem, og sy dem sammen med eller uten mellomverk. Tenk hva enkle teknikker som disappearing ninepatch og twister kan gjøre med enkle ruter.
- Legge til applikasjoner.
- Legge til en farge eller to.
- Applikere linjer på kryss og tvers.
- Legge til en, eller to, eller tre border rundt, og se hva som skjer.
- Har toppen en bord du ikke liker, sprett den av eller trim den ned, og legg til en ny.

Har du et prosjekt eller to som du gjerne skulle gjort ferdig, utfordrer jeg deg herved til å Bli ferdig!

Bli ferdig! er ikke noe du melder deg på, men last gjerne ned logoen, og bruk den når du poster prosjektet ditt hver uke slik at andre også kan bli med!


Jeg har valgt et prosjekt, og kommer til å poste fremgangen min her på bloggen. At det ble akkurat dette prosjektet, var ganske tilfeldig, men nå gleder jeg meg til å se det ferdig.

Mitt første Bli ferdig!-prosjekt er en av mine eldste ufoer som dukket opp i en kasse som ikke hadde vært åpnet på noen år. En helt enkel topp sydd av odde ruter - mest resirkulerete stoffer, og noen poly/bomull-blandinger.


Ikke verdens mest spennende topp, men når du ser på det som et blankt lerret, er det masse muligheter.

Jeg har delt prosjektet mitt opp i disse trinnene:
1. Gjøre toppen ferdig (applikasjoner, oppdeling, border etc.)
2. Sy fast applikasjoner
3. Baste topp/vatt/bakstykke
4. Quilte
5. Pynte
6. Lukkekant


Trinn 1 Ferdig topp
På søndag gjorde jeg toppen ferdig. Jeg auditioned masse sirkler til overs fra Fargerikekurset mitt, og strøk fast da jeg var fornøyd med fordeling av farger. Jeg sydde også på rammer hele veien rundt.


Den er bedre. Fargene lyver litt på bildet, men det er fremdeles litt å gå på:)


Snakkes:)

No comments:

Post a Comment