Tuesday 6 November 2018

Min første quilt - 20 år senere

I år feirer jeg 20 års jubileum som quilter, en bragd som er vel verdt å markere, så jeg tenkte jeg skulle dele historien om hvordan jeg startet:) 

Jeg drev mye med strameibroderi før jeg begynte med quilting. Broderiene mine var nokså lik quiltingen min; jeg tegnet en design på papir, tegnet det over på stramei og gikk i gang, væpnet med garn i mange farger. 

Så ble datteren min syk, og vi tilbrakte uke etter uke på sykehuset. Å ha en portabel hobby gjorde en stor forskjell i det vakuumet som livet på et sykehus er. Under en liten pause på en mørk og regnvåt torsdagsettermiddag, kjøpte jeg helt tilfeldig en bok om antikke amerikanske quilter som inspirasjon. Da vi på kvelden bladde gjennom boken, sa datteren min, ”Å, en sånn har jeg lyst på”, så da begynte jeg å quilte. 

Helt ukjent med at det fantes noe sånt som quiltestoff, dro jeg på IKEA og kjøpte masse stripete (og temmelig tunge og kraftige) bomullsstoffer. Jeg leste gjennom de veldig korte, hjelpsomme hintene bakerst i boken, og kjøpte skjæreutstyr. Tanken bak layouten var å ha annenhver rute med kalde og varme farger, annenhver rute med vertikale og horisontale striper, diagonale rekker med stoffer + hvitt og sort (egentlig ingen dum ide når jeg ser meg tilbake).

Et par travle uker senere fikk datteren min quilten sin til jul. Den har vært høyt elsket og mye vasket, den er myk og varm, og fargene er fremdeles strålende. Den har vært i sofaen, i sengen, på sykehuset, på gulvet, barnebarna har lekt med den, gulpet på den, og krøpet under den. Den har gitt ekstra varme om vinteren, og fungert som dyne om sommeren. Det er en knallbra quilt.

(En rute er ca 6", så den er ca 167*213cm)

Jeg lærte mye av denne quilten: 
1. Når du skjærer deler til en quilt, ikke miks inch- og centimeterlinjaler. Jeg likte ikke helt den første linjalen, så jeg kjøpte en til. For meg så den lik ut, men det var den ikke. Dette oppdaget jeg da jeg begynte å sy alle delene sammen. 

2. Et papirark med pålimte stoffbiter fungerer ikke så bra som designvegg. 

3. Tunge lappestoffer gir en tung quilt. 

4. Et tungt bakstykke gir en enda tyngre quilt. 

5. Bomullsvatt gir en enda tyngre quilt. Man kunne ført opp “å røre seg under quilten” som del av et treningsprogram. 

6. Når de hjelpsomme hintene om å quilte i grøfta sier “Begynn å quilte i midten”, betyr det ikke midt inni quilten. Man kan egentlig starte i kanten hver gang. 

7. Jeg elsker å quilte. 

Her er noen detaljer av mine matchende sømmer og kreative grøftequilting.

Jeg har laget mange quilter de 20 årene som har gått siden de travle førjulsukene i 1998. Jeg har vært med på konkurranser og utstillinger, jeg har utgitt bok og leverer mønstre til magasiner, jeg har utviklet kurs i spennende prosjekter og teknikker – men dette er den quilten jeg er aller mest stolt av. Den enkle quilten sydd av kvadrater i forskjellige størrelser, på spisebordet mitt, i korte økter innimellom alt det kjipe, med alle sine feil og alt. Det å lage den var ren terapi, mestringsfølelsen var temmelig høy da jeg satte siste sting i lukkekanten, og gleden ved å se datteren min pakke den opp var uvurderlig. 

Jeg smiler fremdeles like stort når jeg ser på den. Nå har jeg lyst til å høre din historie – hva med din første quilt? 

Hvis du poster den ute på sosiale media, tag meg gjerne så jeg får se, eller send meg link til en bloggpost el. La oss feire det som en gang fikk oss i gang på denne fantastisk fargerike reisen! 

Snakkes:) 
Nina Lise

3 comments:

  1. Yes😀 Første følger og første kommentar😉 Så glad jeg ble for at du skriver på norsk! For et herlig innlegg. Og jeg kjenner meg slik igjen. Startet quilting ved å lære selv gjennom bøker, og brukte de mange stoffkvalitetene som var å få. Jeg har tilbrakt mange dager og uker på sykehus med min datter. Jeg dro med symaskin og utstyr på fly. Kveldene bak symaskina på sykehuset ble min terapi også.

    ReplyDelete
  2. Terapisying ja, det høres kjent ut. Vi har nok mange historier om vår første quilt. Jeg sydde min første quilt for min første sønn. Brukte stort sett bare brukte gamle klær.

    ReplyDelete
  3. Så kjekt at du har fått en norsk blogg. Kjekt å lese om din første quilt. Jeg hadde bare sydd litt småting da jeg bestemte meg for å sy et enkelt sengeteppet. Det er kanskje ca. 15 år siden. Jeg syns det var dyrt å kjøpe disse spesielle quiltestoffene, og bestemte meg for å sy av gamle dynetrekk, laken og et par pysjamaser som datteren min hadde brukt. Jeg sydde nierblokker i rosa, gul og mint. Quiltet den med knuter. Syinga tok vel helt av da jeg mistet mannen min for 11 år siden. Terapi for meg også, og i tillegg blir en jo aldeles bitt av denne hobbyen. Nå er det fullt av quiltestoffer i både skuffer og skap. :-)

    ReplyDelete