Tuesday 13 November 2018

Om skatter og skrot

Forrige helg hadde jeg med meg gutta mine, to barnebarn på 6 og 11, opp i studio. Jeg hadde ikke noe spesielt jeg skulle jobbe med, så da dykket jeg ned i skattene mine. 

En av de tingene jeg ofte gjør når jeg er ferdig med et prosjekt, er å sy rester i samme bredde sammen til remser. Med slike halvfabrikat liggende, er halve jobben gjort, omtrent som å lage kjapp lapskaus av lapskausblanding. Sett til litt pølsebiter, og så har du middag! 

Denne puten til gutta ble sydd av en slik remse + noen 2 ½” striper som lå i samme pose, det tok kanskje halvannen time fra start til slutt. En skikkelig brukspute til sofaen i kjellerstuen. Restene er fra teppet til eldstemann som ble sydd for 4 år siden, så de hadde ventet en stund.



10 tips til bruk av skatter
1 Legg til et nøytralt stoff, selv de merkeligste fargekombinasjoner kan temmes med nøytraler
2 Kutt dem opp, og bruk dem som stoff
3 Bind dem sammen med en fabelaktig bord
4 Lag en miniquilt
5 Bruk dem til eksperimenter; mal, trykk, tegn på dem
6 Miks odde blokker med ruter
7 Jobb med dem på improvisasjonvis og se hva som skjer
8 Sy små prosjekter som puter, løpere, og toalettvesker 
9 Sy sammen deler i samme bredde til remser og bruk i quilter; dette er min favoritt
10 Arranger et skattebytte med venner


Så her er mitt forhold til skatter og skrot
Jeg samler blokker som har blitt til overs, ting jeg har prøvd, litt deler herfra og derfra i denne flotte boksen (vel, det har blitt litt mer enn en boks underveis).


Isteden for å tenke å dem som prosjekter som ikke funka, eller som jeg ikke klarte å gjøre ferdig, så er de skatter som jeg kan leke med og bruke i nye prosjekter. Jeg drar dem frem med (u)jevne mellomrom når jeg har lyst, og mange av dem har fått permanent opphold i quilter. 

Skatter og skrot fra boksen – før og etter
Kjoler til Ingenting-quilter. Jeg klipper ut noen ekstra, så har jeg på lager når jeg trenger en morsom liten gave i en fei (Ingenting er et mønster)

Kroner fra noen klovnequilter som jeg lagde i 2006. En av dem havnet i boken min, Gledesspredere, andre har reist langt.

Blå ruter fra en julegave ett år, ble til nye julegaver til samme person året etter.

Disse glade husdelene, havnet i Gledesspredere.

Blomster til overs fra et prosjekt ble til ”Sirkel av blomster”-duken (mønster)

De siste blomstene som hadde blitt applikert på blokker, ble til en glad vårduk..

28 striper til overs fra et påskeprosjekt ble til en glad duk.

Rektangler til overs fra juleputer ble til en enkel løper


Ymse sirkler fra modellene til kurset “Julemix”. Noen av dem ble til ”Bobler” mønster.



Så hva gjør du for å gå fra skrot til skatter?
Tenk på dem som halvfabrikat; masse jobb er allerede gjort!
Glem hva du opprinnelig hadde tenkt å bruke dem til, det har ingen betydning nå!
Dokumenter dem; ta bilder på telefonen eller iPaden, og legg dem i et album som du kan bla gjennom. 
Ha en liten notatbok med en side for hver skatt hvor du noterer ned ideer til hva du kan sy.
Sett i gang et ”Bli ferdig!” prosjekt. Bestem deg hva du vil gjøre ferdig, og sett deg mål om hvor mye du skal gjøre denne uken. Du skal jobbe med prosjektet hver uke til du er ferdig.


Hva gjør du med dine skatter og skrot; bruker du dem?

1 comment:

  1. Fantastisk å se hva du får til av skrotet eller skattene. Her har jeg et stort forbedringspotensiale. Takk for at du deler inspirasjon. :-)

    ReplyDelete