Tuesday 15 October 2019

Ufoer, Juleputer, Norsk quiltetreff, og tre dager igjen!


Juleforberedelser
I går kom jeg hjem fra en kjempekjekk kurshelg i Gausdal med besøk hos familien på Lillehammer. Det går en del tid til forberedeleser foran en slik helg, så i dag var jeg helt klar for litt sytid. Quiltelaget mitt er med på et prosjekt for Fretex, hvor vi lager ting som barn kan få velge ut, og gi som gaver til jul. En utrolig god tanke ikke sant? Jeg tenkte jeg skulle lage en liten brikke, noen grytekluter, og noen mugrugs. Jeg gravde litt i ufohaugen og quiltet et par små topper jeg har hatt liggende lenge. Ufoer er perfekte til å lage småting av; bare å quilte, dele dem opp i passe størrelser og avslutte kantene etter ønske.

Er du i juleforberedelemodus, kan du signe opp for mine Fargerike Meldinger, og laste ned en Julepute-e-bok med 4 mønstre på enkle juleputer. Du finner linken i sidebaren:)


Norsk quiltetreff
I dag åpner påmelding til Norsk quiltetreff (årsmøtehelgen til Norsk Quilteforbund). Skal du ta turen til Stavangertraktene i mars? Jeg holdt kurs for Nqfs styre på hotellet på Sola forrige helg, og det ser ut som et flott sted å ha årsmøtehelgen! Med gangavstand til flyplassen og de fantastiske Jærstrendene like i nærheten, kan dette bare bli bra:)

Jeg skal holde to kurs i løpet av treffet:

Kurs nr 6 Bind deg ein improkrans Lørdag 12:00-17:00
Dette er et helt nytt kurs, laget til dette treffet, og blir årets mest avslappende kurs med lave skuldre og spennende resultater!

Improkransene lages med spennende impro applikasjonsteknikker hvor vi former en krans. Vi jobber i et 50cm*50cm-format som passer til puter, veggbilder eller en liten duk. Du velger farger og stoffer etter smak, her kan du bruke stoffrestene dine. Du kan lage en bladkrans, en blomsterkrans, eller en blomst avhengig av hvilke farger du velger. Kransen kan tilpasses alle sesonger og stiler – vårfarger, julestoffer, høsttoner, gråtoner – det er helt opp til deg.

På kurset går vi gjennom alt fra det å sette sammen stoffer og farger, gjøre klar stoffene, og hvordan vi bygger opp kransene trinn for trinn. Til slutt går vi gjennom ulike måter å quilte og avslutte prosjektet på, slik at du kan quilte prosjektet når du kommer hjem.

Teknikkene er enkle og passer for alle, og du trenger ikke ha noen erfaring med denne måten å jobbe på for å delta på kurset:)


Kurs nr 13 Blomstereng Søndag 09:00-13:00
Dette er en avslappende workshop hvor vi lager fargerike blomsterenger av garn! Materialene er enkle, og med overraskende flotte resultater. Jeg holdt nettopp dette kurset i Gausdal, og det er nesten magisk å se hvordan prosjektene tar form.

Vi jobber med paneler i ca A4-format som kan brukes som små veggbilder, eller monteres i vesker, puter etc. Her er det valgfritt å ha med symaskin. Du kan sy litt for hånd, og gjøre resten ferdig når du kommer hjem – hvis du vil.

Teknikken er enkel og passer for alle, og du trenger ikke ha noen erfaring med denne måten å jobbe på for å delta på kurset:)


Det er mange andre kurs og foredrag i løpet av Norsk quiltetreff; du finner en oversikt over kursene her


Har du lyst til å lære noe nytt før det så er det
-        - en plass igjen på frihåndsquiltekurset i november. Du finner mer info og påmelding her (klikk på bildet)


-        - og, trommevirvel, bare tre dager igjen til Julemysteriet! Har du ikke fått meldt deg på ennå, finner du info og påmelding her (klikk på bildet)


 Snakkes:)

No comments:

Post a Comment