Tuesday 5 May 2020

Bli ferdig! Trinn 3


Det går sakte, men sikkert fremover med Bli ferdig!-prosjektet mitt. Denne uken skulle det bastes (feste topp, vatt og bakstykke sammen; er det et godt norsk ord for dette??). Jeg har blitt litt bortskjemt med stor bordplass på møterommet, så da jeg skulle gjøre det hjemme i går, måtte jeg være litt kreativ.

Etter at jeg ødela et salongbord med sikkerhetsnåler, baster jeg aldri på bord uten skjærematte under, og jeg har bare en liten skjærematte hjemme. Jeg syr på spisebordet, og hadde heller ikke særlig lyst til å rydde alt vekk

Bastingstasjon
I den tiden da jeg brukte spraylim, pleide jeg å jobbe på strykebrettet, en liten del av gangen. Nå bruker jeg sikkerhetsnåler, og det funker ikke riktig så bra på strykebrett – helt til jeg kom på at jeg hadde noen tynne, flate skjærebrett liggende som jeg aldri bruker.


Voila – en veldig funksjonell bastestasjon! Brettene passet perfekt i bredden av strykebrettet, og overlappet hverandre uten å lage nevneverdige bulker. 

Da var det bare å samle sammen de 3 lagene (av og til er det en kamp å få alt beint!), og henge dem over strykebrettet. 

Siden strykebrettet kan justeres i høyden, kunne jeg sitte og baste mens jeg så på TV. Helt perfekt, basting er ikke min favorittdel av quilteprosessen!


Start midt på quilten, og jobb nedover en side av gangen. La den siste rekken av nåler ligge oppå brettet hver gang du justerer, slik at du ikke får en bulk over kanten av brettet. 

Strykebrettet er enkelt å flytte etter hvert som du jobber deg bortover, og du får en god bredde med skjærebrett som dekker helt fra tuppen, til stativet som jernet kan stå på.

Nå var ikke dette et problem for meg, men glir skjærebrettene, kan du feste dem med litt maskeringstape.

Dette blir ikke det siste store prosjektet jeg baster på denne måten!




No comments:

Post a Comment