Tuesday 26 May 2020

Bli ferdig! Trinn 6

Det nærmer seg slutten på Coronaquilten min. Takket være Bli ferdig!-metoden, kommer jeg i mål i god tid før jeg får storinnrykk her hjemme i sommer.

Jeg har allerede valgt neste Bli ferdig!-prosjekt, som har en relativt kort tidsfrist, så det er bare å komme seg videre.


Denne uken skulle jeg lage, og sy på, lukkekant, og det har jeg gjort.

Lukkekanten er laget som vist i Lukkekantvideoen som du finner her. Jeg var så heldig å finne resten av en av gardinene som var brukt i den opprinnelige ufoen. Ikke verst med tanke på at den har ligget i rundt 20 år!

Siden jeg fremdeles er litt håndsømsutfordret, ville jeg sy lukkekanten ferdig med maskin, og det har jeg gjort i to trinn.

1: Couche sort bomullsgarn i grøfta mellom ramme og lukkekant. Det gir en ekstra markering og dybde til lukkekanten, og er gjort i en fei.
Sikksakksømmen fester lukkekanten på baksiden, men jeg ville sikre den litt ekstra godt.

2: Sy en hvit søm som matcher rammen rundt hele quilten. Jeg målte ca. avstand fra kanten av quilten og til kanten av lukkekanten på baksiden, og brukte denne avstanden. Siden den strøkne bretten ikke er 100% jevn, siktet jeg meg inn etter kanten av quilten, og ikke bretten på baksiden.


Jeg ville også markere overgangen mellom gammel topp og ny ramme litt mer, og sydde samme garnet rundt her også. Det lager et skarpere skille der det ellers blir litt flytende overganger.

Snurre Sprett-stoffet er bakstykket; jeg fant det også i en av de gamle kassene i studio:)


Neste, og siste trinn, på denne quilten blir å fjerne tråklesømmen fra lukkekanten, og feste de siste trådene. Kjekt å ha noe å kose seg med i sofakroken:)

No comments:

Post a Comment